Zajęcia dla dzieci 23.03

Pomiędzy pracą nad projektami naukowymi, znajdujemy również czas, by spędzić czas z młodymi ludźmi chcącymi zgłębić swoją wiedzę. W zeszłym tygodniu w środę 23.03, gościliśmy uczniów gimnazjum oraz licealistów. Wśród nich, była grupa maturzystów, którym postaraliśmy się zaprezentować kilka typowych, maturalnych reakcji:

  • Próba Trommera, czyli wykrywanie właściwości redukcyjnych glukozy;
  • Reakcja redoks z nadmanganianem potasu w środowisku obojętnym;
  • Reakcja biuretowa, czyli wykrywanie wiązania peptydowego w białku.

Oprócz tego omówiliśmy zasadę działania cyklonu – odpylacza zanieczyszczoonego powietrza oraz wprowadziliśmy licealistów w mechnikę płynów omawiając ciśnienie hydrostatyczne na przykładzie prostego eksperymentu z napełnioną wodą butelką z otworami na różnych wysokościach. Daliśmy też każdemu uczniowi do rąk hydrożel, czyli naszą wydziałową specjalność, która znajduje szerokie zastosowanie w medycynie.

Kolejną grupą, która nas odwiedziła, czyli wczoraj 29.03, byli uczniowie 3 klasy szkoły podstawowej. Dla nich przygotowaliśmy nieco prostsze, ale równie efektowne doświadczenia wprowadzające w świat fizyki i chemii:

  • Lampa Lava, czyli pokazanie różnicy gęstości oleju spożywczego i wody;
  • Właściwości cieczy nienewtonowskiej, czyli woda z mąką ziemniaczaną, która przyniosła dzieciom wiele radości a ich rodzicom pewnie kolejną porcję prania 😉
  • Pęcznienie ziarna fasoli w gipsie;
  • Wykrywanie właściwości witaminy C;
  • Elektrolityczne pisanie z udziałem jodku potasu – każde dziecko dostało do domu na pamiątkę własną twórczość;
  • Samonadmuchający się balonik – czyli prosta reakcja sody oczyszczonej z octem, w wyniku której powstaje dwutlenek węgla. Po napełnieniu balonika CO2, dzieci sprawdzały, który balonik szybciej padnie na ziemię – ten wypełniony powietrzem atmosferycznym, czy ten z dwutlenkiem węgla.

Poza eksperymentami dzieci mogły doświadczyć również pokazów z ciekłym azotem oraz jak poprzednia grupa dotknąć hydrożelu oraz poznać zasadę działania odpylacza powietrza.

Serdecznie dziękujemy za zainteresowanie naszymi pokazami, bardzo nas cieszy wkład w rozwój młodych, myślących umysłów i wprowadzanie ich w inżynierię chemiczną i procesową.

Kolejne pokazy już niedługo 😉

Podziękowania dla wszystkich członków Koła poświęcających swój czas na przygotowania i wykazujących zaangażowanie w przekazywanie wiedzy innym;

Podziękowania dla: Elizy Czarneckiej, Katarzyny Biliniak, Wiktora Dobryniewskiego, Weroniki Jaworskiej, Kariny Flasińskiej, Roberta Bitnera, Adama Lecha, Izy Krawczyk, Krystiana Jędrzejczaka, Pawła Antkowiaka, Szymona Rowińskiego i Radosława Krzosy.

Autor: Katarzyna Biliniak